ΝΗΣΤΕΙΟΔΡΟΜΙΟ

Η νηστεία της Τετάρτης και της Παρασκευής

0 Comments

aggeloi

Ο μοναχός Γαλακτίων Ιλλίε, κοινοβιάτης στη μονή Συχάστρια της Ρουμανίας από το 1918, τηρούσε με ακρίβεια τη νηστεία.

Αν δεν τελείωνε τον μοναχικό του κανόνα, δεν έτρωγε τίποτα.
Την Τετάρτη και την Παρασκευή νήστευε μέχρι το βράδυ, την ώρα που έβγαιναν τ’ αστέρια.
Τότε έκανε τον σταυρό του, ζητούσε συγχώρηση απ’ όλους, έπαιρνε αντίδωρο και ύστερα έτρωγε.
- Γέροντα, του είπε ο μαθητής του, η μέρα είναι μεγάλη, κι εσύ ηλικιωμένος και αδύνατος. Δεν είναι καλύτερα να τρως το φαγητό σου νωρίτερα;
- Κάποτε, αποκρίθηκε εκείνος, ένας άγιος είδε να πηγαίνουν κάποιο νεκρό στον τάφο. Μπροστά και πίσω των συνόδευαν δυό ωραίοι άγγελοι.
«Ποιοί είστε εσείς;» ρώτησε ο άγιος.
«Εγώ ονομάζομαι Τετάρτη και εγώ Παρασκευή» απάντησαν οι άγγελοι.
«Ήρθαμε εδώ, με εντολή του Κυρίου, να βοηθήσουμε αυτή την ψυχή, γιατί σ’ όλη τη ζωή της νήστευε την Τετάρτη και την Παρασκευή για να τιμήσει τα Πάθη του Κυρίου».

Από τότε, συμπλήρωσε ο π. Γαλακτίων, δεν έφαγα ποτέ πια αυτές τις μέρες, για να με βοηθήσουν κι εμένα η Τετάρτη και η Παρασκευή την ώρα του θανάτου μου.
 
Απόσπασμα από το βιβλίο:
«Εμφανίσεις και θαύματα των Αγγέλων» (σελ.259-260)
Ιεράς Μονής Παρακλήτου Ωρωπός Αττικής 2007
 

Νηστεία- Η κοινωνική διάσταση

0 Comments

basil of caesarea

Ἂς γίνει ἡ νηστεία ἀνάπαυση ἀπὸ τοὺς συνεχεῖς κόπους στοὺς ὑπηρέτες ποὺ ὑπηρετοῦν καθ᾿ ὅλο τὸ ἔτος.
Ἀνάπαυσε τὸν μάγειρά σου, δῶσε ἄδεια στὸν τραπεζοκόμο, σταμάτησε τὸ χέρι τοῦ κεραστῆ, ἂς σταματήσει κάποτε καὶ ὁ παρασκευαστὴς τῶν ποικίλων γλυκισμάτων.
Ἂς ἡσυχάσει κάποτε καὶ τὸ σπίτι ἀπὸ τοὺς μύριους θορύβους, καὶ ἀπὸ τὸν καπνὸ καὶ τὴν τσίκνα καὶ ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ ἀνεβοκατεβαίνουν καὶ ποὺ ὑπηρετοῦν σὰν ἀμείλικτη κυρία τὴν κοιλιά.
Πάντως κάποτε καὶ οἱ φοροεισπράκτορες ἐπιτρέπουν γιὰ λίγο στοὺς ὑποχειρίους τους νὰ ζήσουν ἐλεύθερα.
Ἂς δώσει κάποια ἀνάπαυλα καὶ ἡ κοιλιὰ στὸ στόμα, ἂς κάμει γιὰ μᾶς πενθήμερες ἀνακωχές, αὐτὴ ποὺ πάντοτε ἀπαιτεῖ καὶ οὐδέποτε σταματᾷ, αὐτὴ ποὺ σήμερα παίρνει καὶ αὔριο λησμονεῖ.
Ὅταν χορτάσει, φιλοσοφεῖ περὶ ἐγκρατείας, ὅταν ἀδειάσει λησμονεῖ τὶς φιλοσοφικὲς δοξασίες.

Ἡ νηστεία δὲν γνωρίζει τὴν φύση τοῦ δανείου· δὲν μυρίζει ἀπὸ τόκους ἡ τράπεζα τοῦ νηστευτῆ· δὲν πνίγουν τὸ ὀρφανὸ παιδὶ οἱ πατρικοὶ τόκοι τοῦ νηστευτῆ, σὰν φίδια περιπλεκόμενα.
Καὶ διαφορετικὰ ἡ νηστεία γίνεται ἀφορμὴ γιὰ εὐφροσύνη.
Διότι ὅπως ἡ δίψα γλυκὸ τὸ ποτὸ καθιστά, καὶ ἡ πεῖνα ποὺ προκλήθηκε κάνει εὐχάριστο τὸ τραπέζι, ἔτσι καὶ τὴν ἀπόλαυση τῶν φαγητῶν φαιδρύνει ἡ νηστεία.
Διότι μὲ τὸ νὰ παρεμβληθεῖ στὸ μέσο καὶ νὰ διακόψει τὴν συνέχεια τῆς τρυφῆς, θὰ κάμει ὥστε νὰ σοῦ φανεῖ ἡ λήψη τῆς τροφῆς ἐπιθυμητὴ σὰν ἀπόδημη.
Ὥστε ἐὰν θέλεις γιὰ τὸν ἑαυτό σου νὰ ἑτοιμάσεις ἐπιθυμητὴ τράπεζα, δέξου τὴν μεταβολὴ ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὴ νηστεία. Σὺ δὲ περικυκλωμένος πάρα πολὺ ἀπὸ τὴν τρυφή, ἔχεις ξεχάσει τὸν ἑαυτό σου ἀμαυρώνοντας τὴν ἀπόλαυση καὶ ἀπὸ φιληδονία ἐξαφανίζοντας τὴν πραγματικὴ εὐχαρίστηση.
Διότι, τίποτε δὲν ὑπάρχει τόσον ἐπιθυμητό, ὥστε νὰ μὴν καταφρονεῖται μὲ τὴν συνεχῆ ἀπόλαυση.
Ἐκείνων δὲ ποὺ εἶναι σπάνια ἡ ἀπόκτηση, αὐτῶν ἡ ἀπόλαυση γίνεται περισπούδαστη. Ἔτσι καὶ ὁ κτίστης μας ἐπενόησε μὲ τὴν ποικιλία στὴ ζωὴ νὰ παραμένει σέ μας ἡ χάρη αὐτῶν ποὺ ἔχουν δοθεῖ.
Δὲν βλέπεις ὅτι καὶ ὁ ἥλιος εἶναι λαμπρότερος μετὰ τὴν νύκτα;
Καὶ ἡ ἀγρυπνία γλυκύτερη μετὰ τὸν ὕπνο; Καὶ ἡ ὑγεία πιὸ ἐπιθυμητὴ μετὰ τὴν πεῖρα τῶν ἀντιθέτων; Καὶ ἡ τράπεζα λοιπὸν εἶναι πιὸ εὐχάριστη μετὰ τὴ νηστεία· ὅμοια μὲν στοὺς πλουσίους καὶ σ᾿ αὐτοὺς ποὺ παρέχουν πλούσια γεύματα καὶ στοὺς λιτοὺς καὶ στοὺς πρόχειρους κατὰ τὴν δίαιτα.

Νὰ φοβᾶσαι τὸ παράδειγμα τοῦ πλουσίου. Ἐκεῖνον παρέδωσε στὸ πῦρ ἡ συνεχὴς τρυφή. Διότι ἂν καὶ δὲν κατηγορήθηκε γιὰ ἀδικία, ἀλλὰ γιὰ τρυφηλὴ ζωή, ἐτηγανιζόταν στὴν φλόγα τῆς καμίνου.
Γιὰ νὰ σβήσουμε λοιπὸν τὸ πῦρ ἐκεῖνο, χρειάζεται νερό. Καὶ ὄχι μόνον γιὰ τὰ μέλλοντα πράγματα εἶναι ὠφέλιμος ἡ νηστεία, ἀλλὰ καὶ σ᾿ αὐτὴ τὴν σάρκα πιὸ ἐπωφελής.
Διότι oι μεγάλες παχυσαρκίες ἔχουν ὑποτροπὲς καὶ μεταπτώσεις, ὅποτε ἡ φύση κάμπτεται καὶ ἀδυνατεῖ νὰ σηκώσει τὸ βάρος τῆς παχυσαρκίας.

Μέγας Βασίλειος

ΠΗΓΗ:

 

Ν η σ τ ε ύ ε ι ς ;

0 Comments

Νηστεύουμε για τον Χριστό. Κάνουμε υπακοή στην Εκκλησία Του.
Νηστεύουμε χωρίς να απολογούμαστε.
Δεν το κάνουμε για να χάσουμε κιλά, δεν το κάνουμε για το "καλό της υγείας μας", αλλά για το καλό της ψυχής μας.

Άλλα πως;  Με ποιο τρόπο γίνεται η σωστή νηστεία;
Να πως:

Μέσα από τα έργα σου

  • Εάν δεις φτωχό, να τον ελεήσεις.
  • Εάν δεις εχθρό, να συμφιλιωθείς μαζί του.
  • Εάν δεις μια όμορφη γυναίκα, να μην την κοιτάξεις πονηρά.
  • Ας μη νηστεύει μόνον το στόμα, αλλά και το μάτι και η ακοή και τα χέρια και τα πόδια και όλα τα μέλη του σώματος.

elehmosynh 

 

Δεν τρως κρέας; 
  • Τα χέρια, από την αρπαγή και την πλεονεξία.
  • Τα πόδια, από τους δρόμους που οδηγούν σε αμαρτωλά θεάματα.
  • Τα μάτια, ας μη "φάνε" την ακολασία, να μην πέφτουν λάγνα (που συνήθισε υπερβολικά σε σεξουαλικές απολαύσεις) πάνω σε όμορφα πρόσωπα ούτε να περιεργάζονται τα κάλλη (=ομορφιά σώματος) άλλων.
  • Η ακοή σου, ας μη δέχεται κακολογίες και διαβολές.
  • Το στόμα, ας νηστεύσει από αισχρά λόγια, λοιδορίες (=κακολογία) και αργολογία (=πολυλογία).
Η νηστεία ανυψώνει στον ουρανό την προσευχή, γίνεται κατά κάποιο τρόπο φτερό της προσευχής στην πορεία της προς τα ουράνια σκηνώματα.
Γι αυτό δεν πρέπει να θεωρείς και να προσδιορίζεις την νηστείας μόνο από την αποχή από τα φαγητά. Είναι αποχή από τα πάθη και τις αδυναμίες μας.
Νηστεία είναι ένας συνδυασμός Τροφής-Ελεημοσύνης-Προσευχής.
Η νηστεία είναι όπλο στη μάχη εναντίον των δαιμόνων.
Γιατί αληθινή νηστεία είναι η αποξένωση από τις κακίες και τις αμαρτίες.

Να ένα ωραίο παράδειγμα: 
Είναι μέρα νηστείας και πεινάς. Πόσο κάνει ένα σουβλάκι; 2 ευρώ;
Μην το φας και δώσε τα 2 ευρώ στον πρώτο που σου ζητάει, στον πρώτο δυστυχισμένο, που θα δεις μπροστά σου.  Χαμογέλασε του και πες του ένα καλό λόγο.
Βάλτον στην προσευχή σου:  "Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησον ημάς και τον κόσμο σου".
 

Τα αγαθά της νηστείας

0 Comments

nhsteia piato 


Είπε ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: 
Να σέβεσαι την νηστεία που είναι η αρχαιότητα εντολή του ανθρώπου.

Η νηστεία νομοθετήθηκε στον Παράδεισο της Εδέμ.
'Εχει την ίδια ηλικία με την ανθρωπότητα.
Η πρώτη εντολή που έλαβε ο Αδάμ από τον Θεό ήταν:
"να μη φάγετε από τους καρπούς του δένδρου της γνώσεως του καλού και του κακού".
Αυτή η εντολή, το «ου φάγεσθαι» δηλαδή, είναι νομοθεσία νηστείας και εγκράτειας.
Αν είχε νηστέψει τότε η Εύα και δεν έτρωγε εκείνο τον καρπό δε θα χρειαζόμασταν τώρα αυτή τη νηστεία.
Διότι, όπως λέει η Αγία Γραφή, «δεν έχουν ανάγκη ιατρού, αυτή που είναι υγιείς και δυνατοί, αλλά αυτοί που είναι άρρωστοι».
Αρρωστήσαμε εξαιτίας της αμαρτίας "ας θεραπευτούμε δια της μετανοίας" μετάνοια όμως χωρίς νηστεία είναι αργή και άκαρπη.
Επειδή δεν νηστεύσαμε τότε ξεπέσαμε, διωχθήκαμε από τον παράδεισο "ας νηστεύσουμε λοιπόν για να επιστρέψουμε σ' αυτόν (= Παράδεισος)".

Η νηστεία ανυψώνει στον ουρανό την προσευχή, γίνεται κατά κάποιο τρόπο φτερό της προσευχής στην πορεία της προς τα άνω, προς τα ουράνια σκηνώματα. Η νηστεία είναι πρόοδος για τις οικογένειες, είναι μητέρα της υγείας, παιδαγωγός της νεότητας και στολισμός των γερόντων, καλή συνοδοιπόρος αυτών που οδοιπορούν και συγκάτοικος που ασφαλίζει αυτούς που κατοικούν στο ίδιο σπίτι.

Δεν υποπτεύεται ο άνδρας κίνδυνο για τη συζυγία του, όταν βλέπει τη γυναίκα του να ζει νηστεύοντας.
Ούτε λειώνει από ζήλια η γυναίκα, όταν βλέπει τον άνδρα της να τιμά και να τηρεί τη νηστεία.

Η νηστεία είναι όπλο στη μάχη εναντίον των δαιμόνων.
Και βέβαια δεν πρέπει να θεωρείς και να προσδιορίζεις το αγαθό της νηστείας μόνο από την αποχή από τα φαγητά.
Γιατί αληθινή νηστεία είναι η αποξένωση από τις κακίες και τις αμαρτίες.
Δες την Αληθινή Νηστεία

 

ΝΗΣΤΕΙΑ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

0 Comments

Βασικά νηστεύονται οι Τετάρτες και οι Παρασκευές,
ΕΚΤΟΣ ΑΝ
οι παρακάτω εορτές αυτές συμπίπτουν
την Τετάρτη ή την Παρασκευή, τότε έχουμε Κατάλυσις:

  Δεκέμβριος Κατάλυσις
4 Βαρβάρας Μεγαλομάρτυρος, Ιωάννου Δαμασκηνού Οίνου & ελαίου
5 Σάββα του Ηγιασμένου Οίνου & ελαίου
6 Νικολάου Επισκόπου Μύρων Οίνου & ελαίου
9 Σύλληψις Αγίας Άννης, Μητρός της Θεοτόκου Οίνου & ελαίου
12 Σπυρίδωνος Τριμυθούντος του Θαυματουργού Οίνου & ελαίου
15 Ελευθερίου Ιερομάρτυρος Οίνου & ελαίου
17 Δανιήλ Προφήτου, Διονυσίου Ζακύνθου Οίνου & ελαίου
20 Ιγνατίου του Θεοφόρου Οίνου & ελαίου
24 Παραμονή των Χριστουγέννων Νηστεία
25 Γέννησις Ιησού Χριστού Εις πάντα
26 Σύναξις της Θεοτόκου Ιχθύος

Κατάλυσις = σημαίνει ότι επιτρέπεται να τρώμε
Αλάδωτα φαγητά = σημαίνει φαγητά χωρίς λάδι.
Εις πάντα = επιτρέπεται ΟΛΑ τα φαγητά.
Νηστεία = τρώμε αλάδωτα φαγητά ή ξηρούς καρπούς & φρούτα.
Οίνος & Ελαίου = επιτρέπεται ΜΟΝΟ κρασί & λαδί

Ιχθύς = επιτρέπεται ΜΟΝΟ Ψάρι
Τυρινής = επιτρέπεται όλα τα φαγητά ΕΚΤΟΣ από κρέας
                 
(δηλάδη: ψάρια, αυγά, λαδερά και γαλακτοκομικά)

 

Σελίδα 1 από 3

Go to top